Jana Křížová > Práce s hedvábím

Práce s hedvábím

(Foto Natálie Ševčíková, Michael Plaček, Jana Feliz a archív autorky)

Autorské originály najdete zde
Úvod
Hedvábí
Hedvábí
Hedvábí

Silk, soie, seta a další označení hedvábí lze plným právem označit za luxusní přírodní živočišné vlákno, které se vyrábí v mnoha hustotách a často se mísí s vlnou či bavlnou. 

Druhy hedvábí blíže:  

Hedvábí získáváme ze zámotků housenek dnes již uměle pěstovaného motýla bource morušového. Nejušlechtilejším druhem je hedvábí smotávané přímo z vnitřní části kokonů, tedy tzv. nekonečné vlákno, dlouhé asi 1000 m. Z vnější a dále ze silněji přilepené vnitřní vrstvy kokonu se získává šapové a buretové hedvábí. Jednotlivé druhy se liší strukturou a sílou tkaniny. Hmotnost se vyjadřuje gramáží v g/m2, což je počet nití, z nichž je utkán jeden milimetr hedvábné tkaniny.  Má schopnost pojmout vlhkost v množství až do 30% vlastní váhy, aniž by bylo na dotyk vlhké.

Díky tomu se dobře barví a maluje se na něj. Špatně vodí teplo, proto má schopnost vyrovnávat výkyvy teplot – říkáme, že v létě chladí a v zimě hřeje. Je nejpevnější a zároveň nejpružnější textilní surovinou. Má třpytivý povrch díky odrazu světla od vláken, jejichž průřez není kulatý, ale trojúhelníkový. Druhů hedvábí je nepřeberné množství.
Je jasné, proč je považováno za klenot mezi látkami. Avšak má i stinné stánky-je-li vystavené dlouho na slunci, trochu bledne a díky své nasákavosti jsou na látce vidět mapy vsaku parfému.  

  • Buret – tkanina s hrubším rustikálním nepravidelným povrchem, matná, z nestejnoměrných přízí, jež vytváří uzlíky v tkanině, vyrábí se z kokonů, z nichž se motýli již prokousali či jsou poškozené. Velmi příjemná na nošení.

  • Brokát – lesklá, hustá látka vysoké hmotnosti s žakárovým vzorem

  • Krep – tkanina se zrnitým nebo mechovým povrchem, pružná díky krepové vazbě, střídají se zákruty většího množství přízí

  • Krepdešín – jemná, splývavá tkanina nízké hmotnosti v plátnové vazbě s krepovým povrchem. Je pevný, má velkou trvanlivost, málo se mačká, výborně se s ním pracuje a dobře na něm vynikne barva

  • Krep satén – tkanina střední hmotnosti s jemným povrchem, je utkána v atlasové vazbě, má lesklý líc a matný rub. Je elegantnější než satén, hodí se na společenské oděvy, trochu klouže.

  • Krep žoržet – nízké až střední hmotnosti, jemná, průsvitná, v plátnové vazbě, s mírným leskem, dobře se nosí, ale je náchylná k vytržení vlákna

  • Dupion – nepravidelné, až hrubé hedvábí, vinuté z dvojitých kokonů, střední hmotnosti, charakteristické jsou nepravidelnosti v lesku a síle. Obsahují místy části původního kokonu, což není vada

  • Žakár – obecně tkaniny s velkoplošnými vzory (damašek, brokát). Mechanismus tkaní umožňuje vyrábět neomezené množství a velikost lehce plastických vzorů

  • Šifon – průsvitná, jemná tkanina v plátnové vazbě, velmi choulostivá

  • Mušelín – velmi jemná tkanina nízké hmotnosti, utkaná v plátěné vazbě z točené příze

  • Pongé, habotai – hustá, lehká, jemná a hladká a neprůhledná tkanina nízké hmotnosti v plátěné vazbě. Dost se mačká, ale je velmi vhodné na malování a barvení, jeho jemnost a relativní pevnost vyhovuje kreativním technikám

  • Samet – měkká tkanina střední hmotnosti a hustým, krátkým vlasem, z rubu hladká

  • Šantung – tkanina malé hmotnosti nestejnoměrného plastického povrchu z režného hedvábí, z šapových (odpadních) přízí

  • Taft – tkanina tuhá střední hmotnosti v plátnové vazbě s hustou osnovou a jemným příčným rypsovým žebrováním. Má kovový lesk a krásnou strukturu a při pohybu šustí. Často v kombinaci se lnem, a to je velmi luxusní materiál, má velké množství obměn

  • Tussah – divoké hedvábí neboli plané, vytvořené ze zámotků volně žijícího bource, je hrubší a má skleněný povrch, je rovněž velmi pevné

  • Twil – měkká tkanina střední hmotnosti, oboulícní v keprové vazbě

  • Tyl – jemná tkanina vzhledu sítě nebo závoje z šestihranných oček, vzniklých vplétáním útkových nití do osnovy

Pro umělecké zpracování používám především pongé, habotai, krepdešín aj.

Barvení hedvábí

Barvení hedvábí pomocí cibule

Nastřádáme obyčejné kvalitní (ne plesnivé) slupky z cibule, dáme je do hrnce a přidáme dost vody, aby byly slupky ponořené, chvíli je povaříme, aby nasákly a uspořádaly se. Následně vložíme látku k barvení, v tomto případě jsme barvili habotai o délce 6 m, při vaření vody musíme cibuli míchat, stoupá totiž nahoru a dbáme na to, aby byla látka stále ponořená. Proces trvá skoro 2 hodiny. Výsledkem je rezavo-hnědý odstín, záleží na druhu cibule a intenzitě varu.

Cibulové slupky

Cibulové slupky

Dáme do hrnce

Dáme do hrnce

Přidáme vodu

Pro jistotu vložím testovací proužek hedvábí

Vložím testovací proužek hedvábí

Barva se chytá

Barva se chytá

Vložíme látku, v tomto případě skoro 6 metrů habotai

Vaříme a mícháme skoro 2 hodiny

Vaříme a mícháme skoro 2 hodiny

A dopadlo to...

A dopadlo to…

... docela dobře

… docela dobře

Takže přichází další zpracování

Takže přichází další zpracování

Výsledkem je třeba tento top
Barvení hedvábí

Výsledkem je třeba tento top

Barvení hedvábí pomocí avokáda

Avokádové pecky, nejlépe rozpůlené, a ev. kousky tuhé slupky použijeme pro ekologické barvení. Proces je o trochu jednodušší než u cibule, protože pecky klesají ke dnu a jsou více uspořádány v nádobě. Přesto je třeba i je míchat v procesu varu a to min. hodinu a půl. Avokádo barví látku na broskvově růžovou.

Pecky avokáda pokud možno rozpůlíme

Pecky avokáda pokud možno rozpůlíme

Vložíme hedvábí

Vložíme hedvábí

Trpělivě mícháme

Trpělivě mícháme

Je vidět jemný broskvový odstín

Je vidět jemný broskvový odstín

Serti technika neboli konturování pomocí gutty

Konturování pomocí gutty je považované za nejstarší tradiční techniku malování na hedvábí. Hustou gumovou substancí (tzv. guttou) se nakreslí kontury a konturované plochy se barví. První speciální barvy na hedvábí fixované teplem (Super Tinfix) se objevily ve Francii v 60. letech 20. století a dnes jich existuje nepřeberné množství. Existují gutty, které jsou vyprat vodou a nezbyde po nich nic než naznačená linka, další jsou perleťové, bílé, černé aj.

Konturování pomocí gutty
Konturování pomocí gutty

Postup práce s  guttou na šále pro Karlu

Je třeba zvolit vhodný formát hedvábí typ tkaniny, záleží na dalším zamýšleném použití. Velký důraz klademe na napnutí látky, já osobně ji přepínám třeba dvakrát, než jsem opravdu s pnutím spokojená. Od toho se totiž odvíjí způsob další práce. Já osobně se často inspiruji konkrétními motivy z přírody, zde podzimními červenými jeřabinami. Udělala jsem si několik značek pro orientaci v malbě gutou, aby se mi neztratila perspektiva kresby. Připravila jsem si i samotnou maketu kresby, je to jednodušší – záleží, jak zdatný jste kreslíř. V každém případě je dobře mít dostatek prostoru, já osobně maluji a pracuji s hedvábím převážně venku na zahradě na velkém stole.  

Nejdůležitější je pro mě při práci s guttou...

Nejdůležitější je pro mě při práci s guttou…

... hedvábí opravdu dobře napnout

… je hedvábí opravdu dobře napnout

Motiv podzimních jeřabin

Motiv podzimních jeřabin

Použila jsem dvou barevností gutt, abych upozadila motiv listů

Použila jsem dvou barevností gutt, abych upozadila motiv listů

Práce se samostatnou barvou...

Práce se samostatnou barvou…

... je už bonusem v tvorbě

… je už bonusem v tvorbě

Podzimní šála pro Karlu

 Hotová šála 

Podzimní šála pro Karlu

Detail šály

Malování hedvábného topu krok za krokem

Pokud připravuji více barevný např. top, dělám si detailní vzorníky barev na hedvábí. Zde jsem chtěla namalovat top do modra, takže jsem si udělala vzorníky modrých barev pro jednoduchý přehled, co mám k dispozici a co je třeba dokoupit. Vzorníky jsou na normálním tvrdším kartonu, takže barvy nejsou v poměru 1:1 v reálu, ale hodně napoví a pokud je znáte z dřívější práce, tak je vzorník dostačující. Pak přichází na řadu napínání látky, o tom, že je třeba věnovat pečlivost, jsem psala již u šály pro Karlu. Tady je i pohled na plochu stolu k práci. Jak barvy, tak i gutty mají svůj vzorník, tady je vidět nabídka na trhu. Je tady dobře zdokumentován ne úplně rychlý postup práce s barvou, zkrátka to sice vypadá jednoduše, ale důležitá je pomalost a pečlivost nanášení barev. Co je důležité-na konci procesu je třeba stabilizace barev, vyprání a vymáchání, mně se osvědčil obyčejný octový roztok.

Příprava vzorníku znamená mít více štětců pro zachování čistoty barev

Příprava vzorníku znamená více štětců pro zachování čistoty barev

Vzorníky aktualizuji

Vzorníky aktualizuji

Někdy je ladím do určité barevnosti

Někdy je ladím do určité barevnosti

Ukázka vzorníků k topu

Ukázka vzorníků k topu

To samé platí pro vzorníky gutty

To samé platí pro vzorníky gutty

Přichází na řadu proces napínání

Přichází na řadu proces napínání

Je to důležité pro konečný výsledek

Je důležitý pro konečný výsledek

Práce s hedvábím potřebuje tvůrčí prostor

Práce s hedvábím potřebuje tvůrčí prostor

Práce s guttou chce pevnou ruku a maketu
Práce s guttou chce pevnou ruku a maketu
Práce s guttou chce pevnou ruku a maketu

Práce s guttou chce pevnou ruku a maketu, práce s barvou je příjemným bonusem

Práce s barvou je příjemným bonusem
Práce s barvou je příjemným bonusem
Práce s barvou je příjemným bonusem
Práce s barvou je příjemným bonusem
Práce s barvou je příjemným bonusem
Práce s barvou je příjemným bonusem
Práce s barvou je příjemným bonusem
Práce s barvou je příjemným bonusem
Práce s barvou je příjemným bonusem
Práce s barvou je příjemným bonusem
Top dobře vymácháme a stabilizujeme např. v octové lázni

Top dobře vymácháme a stabilizujeme např. v octové lázni

Hotový top

Hotový top

Víceúrovňová malba pomocí gutty na šátku Roses

Víceúrovňová malba pomocí gutty na šátku Roses
Víceúrovňová malba pomocí gutty na šátku Roses
Víceúrovňová malba pomocí gutty na šátku Roses
Víceúrovňová malba pomocí gutty na šátku Roses

Zelenkavá barva připomínající trávu a květy růže – to byla inspirace pro tento šátek. Krásu hedvábí ještě více podtrhuje originální malba aplikací několika úrovňového použití transparentní gutty. Samotné malbě však předcházelo mnoho kreseb a studií růží. Zde jen malá ukázka:

Kresba
Kresba
Kresba
Kresba
Kresba
Kresba

Nejprve jsem namalovala základní obrysy růží vodou ředitelnou gutou, která se následně odstraní z hedvábí jemným přepráním. Vzniklé bílé linky jsem nesmírně opatrně znovu vybarvila barvami – dobře je to vidět na následujícím obrázkuv dolní části u růží. Vtip je v tom, že nesmíte minout tenkou čáru vzniklou původně gutou – následně by se barva rozpila a efekt by byl ztracen. Je to dost pracná metoda, ale dle mého stojí za to.

Víceúrovňová malba pomocí gutty na šátku Roses
Víceúrovňová malba pomocí gutty na šátku Roses
Víceúrovňová malba pomocí gutty na šátku Roses

Šála s příběhem

Strávíte během cestování výjimečné chvíle na zajímavém místě a chcete je zachytit pro vzpomínku. Nejde jen o fotografii, která je dle mého až příliš dokonalá, můžete si vytvořit šálu s příběhem. K tomu stačí zachytit momentky 1,2 pláž+ 3,4, loďka

Šála s příběhem
Šála s příběhem
Šála s příběhem
Šála s příběhem
Šála s příběhem
Šála s příběhem
Šála s příběhem

Šála zachycená in situ

Šála s příběhem

Šála je malována víceúrovňovým vrstvením a zde jsem již použila několika úrovní, kdy jsem překryla další malbou již obarvenou část hedvábí – je to dobře patrné na vlnách, kdy se překrývají různé úrovně modré.

Šála s ještěrkami

Šála s ještěrkami

Tato šála je další ukázkou kreseb motivu a vytvoření konkrétní makety a rovněž několika úrovňového používání gutty a barev.

Příprava makety pro vznik polí s ještěrkami

Příprava makety pro vznik polí s ještěrkami

Šála s ještěrkami
Šála s ještěrkami
Šála s ještěrkami
Šála s ještěrkami
Šála s ještěrkami
Šála s ještěrkami
Šála s ještěrkami
Quiltování hedvábí 
Modrá mandala

Modrá mandala

Vrstvy připravené pro quiltování

Vrstvy připravené pro quiltování

Co je quilt? Volné quiltování se používá zejména při práci se třemi vrstvami látek – horní látka, výplň (různé druhy vatelínů) a spodní látka. Jedná se o tzv. sendvič, který se používá a známe jej hlavně z patchworku, ale nejen v něm. Prošívání provádíme buď ručně nebo na stroji, tím dojde ke zpevnění celého díla a zvýraznění použité techniky.

Něco z  historie patchworku

První zprávy o patchworku, často ve spojení s aplikacemi, známe už ze starověkého Egypta. V Mongolsku byla objevena hrobka z 1. století př. n. l. která obsahovala prošívaný koberec. Do Evropy se dostávají quilty a patchwork asi v 11. století. Těmito technikami byly šity a zdobeny praporce, královské stany, nástěnné koberce, ubrusy, přehozy na postele, ale i košile a kabáty. Prošívání se postupně používalo na všechny typy oděvů, vrstvení látek sloužilo především k ochraně těla proti chladu. 

Látky byly do té doby příliš drahé a vzácné, s rozvojem textilního průmyslu a rozšířením šicích strojů se situace změnila. Největší obliba quiltů a patchworku byla v Americe, a to při osídlování amerického západu. Angličané, Holanďané, Němci a také Amišové, kteří odešli z Francie, si znalost této techniky přivezli s sebou na nový kontinent, šili ze zbytků látek, (ale i z textilních pytlů na mouku, které bývaly barevně tištěné a podobných dostupných materiálů) Zhotovovaly se přehozy na postel, ubrusy a vše, co dělalo jejich domov v cizině útulnější. Na tvorbě nových quiltů se podílely celé rodiny a společné sešívání kousků látek a následné quiltování, tedy ruční sešívání tří vrstev materiálu, bylo společenskou událostí. 

V l. polovině 20. století zájem o quilt a patchwork opadl, náhradou se staly strojové přikrývky a peřiny. 

Po 2. světové válce se zájem o tuto textilní techniku znovu probouzí, novým impulzem byl v 80. letech 20. století vynález rotačního řezáku. Poskytuje možnost rychlého a přesného řezání téměř dokonalých dílů. O to více musíme obdivovat díla dávných amerických osadnic, které dokázaly vytvořit nádherné vzory pouze s použitím nůžek a jehly. 

V současné době je patchwork oblíbený již v mnoha zemích světa. Nejvíce je rozšířen v USA, kde najdeme patchworkovou deku v každé domácnosti, je tam nejvíce klubů a vychází tam nejvíce publikací. 

Z Japonska do Evropy přichází množství nových technik – žinylka, japonský skládaný patchwork, sashiko, a na mezinárodních výstavách udivují japonské quilty svou pečlivostí a smyslem pro detail. 

V Evropě se šije patchwork hlavně ve Francii, Německu, Holandsku, Anglii, všude tam se konají mezinárodní výstavy s velkou návštěvní účastí a zájmem sdělovacích prostředků. 

Moderní interiér zútulní i malé prostírání

Moderní interiér zútulní i malé prostírání

Quiltování
Quiltování
Quiltování

Nejprve využijeme hedvábí a namalujeme si motiv, následně si připravíme sendvičový materiál a produkt zpevníme a zvýrazníme quiltováním- ať v ruce nebo na stroji, někdy obě metody kombinuji.

Můžeme použít i rostlinný motiv, který quiltování tvarově jen zvýrazní.

Quiltování
Quiltování
Quiltování
Hedvábí zdobené razítky 
Hedvábí zdobené razítky 

Na hedvábí je fantastické jeho všestranné použití, tady vidíte šátky obarvené v batikovací barvě a bílé plochy jsou od razítek a spon, různých kolíků apod. Můžete vyzkoušet, co vás napadne.

Hedvábí zdobené razítky 
Hedvábí zdobené razítky 
Hedvábí zdobené razítky 
Hedvábí zdobené razítky 
Hedvábí zdobené solí
Hedvábí zdobené solí
Hedvábí zdobené solí

Krystalická sůl má tu schopnost absorbovat vlhkost a z velmi porézního hedvábí dokáže vytáhnout barvu z okolí do středu a tím vytváří mapy a krystaly. Musí se ovšem pracovat za vlhka.

Hedvábí zdobené solí
Hedvábí zdobené solí
Hedvábí zdobené solí
Hedvábí zdobené solí
Hedvábí zdobené solí
Hedvábí zdobené solí
Hedvábí zdobené solí
Hedvábí zdobené solí
Hedvábí zdobené solí
Šití s hedvábím

Šít oděvy z čistého hedvábí je docela těžké, protože látka zkrátka nedrží, je stále v pohybu a musíte ji zpevnit, třeba hedvábným papírem apod. Samozřejmě je možné i pro výtvarníka najít řešení a mě zajímá hedvábí jako součást oděvů, kterým vnukne punc významnosti, obohatí je barevně i tvarově. Používám hedvábí na volány, lemy apod. Vesta s puntíky je však ušitá z kravatového hedvábí, které je pevnější a tím pádem se dobře šilo. Modré topy mají oba např. vsadky s malovaným hedvábím.

Šití s hedvábím
Šití s hedvábím
Šití s hedvábím
Šití s hedvábím
Šití s hedvábím
Šití s hedvábím
Šití s hedvábím
Šití s hedvábím

Hedvábí s výšivkou

Šití s hedvábím
Šití s hedvábím
Šití s hedvábím

Vyšívané hedvábí je samozřejmě luxusní produkt, obvykle vyšíváme rovněž hedvábnou nití a není to jednoduchý proces, už jsem uváděla, jak látka klouže. Můžeme na hedvábí našít i aplikace apod.

Techniky šibori

Šibori– shiboru, v japonštině muchlání nebo mačkání – tradiční technika zdobení textilu. Bílá místa na látce vznikají různými způsoby – skládáním, vrásněním, přehýbáním, stáčením, skládáním, svazováním a také šitím. Už jen z výčtu postupů je jasné, že kreativitě se meze nekladou, a to je na těchto technikách fantastické – nikdy totiž nevíte úplně přesně, jak vzory a barvy dopadnou barvy. Hedvábí je pro tuto techniku příhodné.

Techniky šibori Malý krůček do historie:

Nejstarší záznamy o šibori pochází z Číny, tam však dnes tato tradice téměř neexistuje, další země, kde se šibori dnes vyskytuje, je Indie, Indonésie, Latinská Amerika a hlavně Japonsko.

Obecně asijská oblast byla pro vývoj této techniky určující, a to díky vzniku a výrobě hedvábí. Jeho vlastnosti jako jemnost a pevnost zároveň, nasákavost umožnují dosáhnout výsledku, jakého u jiných látek nelze dosáhnout.

Již od 7. století našeho letopočtu jsou známy první záznamy o šibori v Japonsku. Velký rozkvět technika zaznamenala v 16. a 18. století. Dnes se vyučuje na vysokých školách s výtvarným zaměřením, její tradice je stále živá a věnuje se jí mnoho tvůrců.  

Technika šité batiky mokume

Mokume je jednou z japonských technik šibori, při níž se prošívají řady rovnoběžných stehů, po jejichž stažení a obarvení látky vzniká vzor podobný struktuře dřeva. Látku trpělivě prošijeme v zamýšleném ornamentu a nitě utáhneme, na konci vytvoříme uzlíky a látku obarvíme. 

Technika šité batiky mokume
Technika šité batiky mokume
Technika šité batiky mokume
Technika šité batiky mokume
Technika šité batiky mokume

Technika twist

Při této technice namotáme hedvábí na hůl, přivážeme látku k ní a barvíme tentokrát štětcem po délce. Díky nasákavosti se barva vpije i do namotané látky a způsobí barevné efekty.

Technika twist
Technika twist
Technika twist
Technika twist
Technika twist
Technika twist
Technika twist
Katalog
Katalog
Spolupráce
Dokumenty
Osvědčení

Osvědčení o zápisu
v národním registru profesionálních výtvarných umělců v ČR

Zásady ochrany osobních údajů a nakládání se soubory cookie

IČO 11223448 

Kontakt
Jana Křížová

Jana Křížová

+420 606 656 390

(po-pá 9:00-17:00)

jana@janakrizova.cz

Jana Křížová 2021-25. Web Jarka Jones.

Privacy Settings
We use cookies to enhance your experience while using our website. If you are using our Services via a browser you can restrict, block or remove cookies through your web browser settings. We also use content and scripts from third parties that may use tracking technologies. You can selectively provide your consent below to allow such third party embeds. For complete information about the cookies we use, data we collect and how we process them, please check our Privacy Policy
Youtube
Consent to display content from - Youtube
Vimeo
Consent to display content from - Vimeo
Google Maps
Consent to display content from - Google