Projekty
2014 Autorka konceptu : I. Pop-up store v zahradě ( výstavuje spolu s Daniele Givry a Zuzanou Krajčovičovou )
2005-2007 Manažerka projektu JPD 3: Otevřená věda (pedagogický program pro vzdělávání nadaných SŠ studentů)
2002 Kurátorka výstavy : Kresby–malby–sochy–objekty, Galerie Vyšehrad
2001 Řešitelka multimediální CD-ROM aplikace: Čeští spisovatelé a literární věda na přelomu století
řešitel projektu: Literární akademie, vysoká škola Josefa Škvoreckého
1996 Autorka výstavního konceptu ( spolu se Svatoplukem Klimešem ) : Evropa- tušení souvislostí, Starý královský palác, Pražský hrad (s A.F.T.E.C)
1995 Autorka výstavního konceptu ( spolu se Svatoplukem Klimešem ) : výstavní projekt Slovo v prostoru, Galerie bří Čapků (s A.F.T.E.C)
1995 Autorka výstavního konceptu ( spolu se Svatoplukem Klimešem ) : výstavní projekt Mosty, mezinárodní projekt Praha-Norimberk, výstavní síň Mánes, Praha (s NSPU)
1994 Kurátorka výstavy : Setkávání-Rencontre, Galerie bří Čapků ( v rámci projektu O.F.A. J.)
1994 Kurátorka výstavního projektu : Les dialogues franco-tchēques, Galerie Arcana Montpellier (s NSPU)
1994 Kurátorka výstavního projektu : Les Nouveaux Barbares, výstavní projekt v Kostele Sv. Jana Stětí, Praha Vyšehrad (s NSPU)
1993 Kurátorka výstavy : v rámci stáží Setkávání – Rencontre, Gröbeho vila, Institut dětí a mládeže MŠMT ČR ( v rámci projektu O.F.A. J. )
1991-1993 Koordinátorka projektu za ČR : Mezinárodní projekt kulturních výměn O.F.A.J.: 36 jeunes createurs à Montpellier, Dresden et Prague ( 36 mladých umělců v Montpellier, Drážďanech a Praze )
Jana Křížová > Sochy > Nemeton / Svatyně
Bibliografie
1998 Nemeton / Svatyně
Někdy v průběhu roku 1998 mě neúnavný iniciátor kulturního dění, happeningů a výstav, malíř Pepa Ryzec, oslovil s tématem keltské výstavy pro starobylý Vyšehrad.
Keltské téma se mi zdálo pro areál Vyšehradu více než příhodné a tentokrát jsem si řekla, že si udělám čas, půjčím si knihy, sednu na web a nasbírám hodně informací k tématu, dozvím se více o Keltech v historickém vyšehradském mementu…
Co mě z celého bloku informací zaujalo, bylo silné sepětí Keltů s přírodou, samozřejmě – k úspěšnému přežití byli hodně odkázáni na to, jak dobře znají přírodní zákonitosti, jak umí využít to, co příroda nabízí…a také to, že součástí keltské numinosity bylo přesvědčení o přítomnosti ducha ve všech věcech.
Studium místa pro Nemeton ve vyšehradském parku
Keltští bohové byli spatřováni všude v přírodě, celá příroda byla posvátná – každý strom, pramen, jezero, hora, ze stromů zvláště duby. Každé z těchto míst mohlo být teoreticky nazýváno kultem, místem, jež Keltové nazývali nemeton („nemed“ = svatý), což znamená doslovně svatyni, posvátné, zasvěcené místo. Pro praktickou víru byla existence nemetonů velmi důležitá, neboť „v nich šlo o výměnu mezi reálným a nadpřirozeným světem – posvátné místo tvořilo střed mezi nimi, průchozí bod.“
Nakonec se ukázalo, že existuje poměrně hodně takových míst – v hájích, na vrcholech hor, u pramenů, močálů a jezer, vždy na trošku vyvýšeném místě tvořícím jakési ohraničení, které evokovalo vstup do prostoru, a naopak návrat do běžného života (D. Třeštík: Počátky Přemyslovců).
V plastice kruh tedy vytváří jakousi osu mikrosvěta, řekli bychom dnes axis mundi. Jak jsem se dále dopátrala, často se našly votivní předměty s otvorem a usuzuje se, že je Keltové věšeli na stromy v jakési výseči od něj i na něj samotné, někdy i v kruhu o průměru 20 m. Podobně v mém Nemetonu visí kusy látek, které se pohybují ve větru, chtěla jsem tím pohybem vyjádřit čas, resp. to, že čas stále plyne, nikdy se nezastaví a je stále v pohybu tak jako se stále pohybují jednotlivé pruhy látky…