Projekty
2014 Autorka konceptu : I. Pop-up store v zahradě ( výstavuje spolu s Daniele Givry a Zuzanou Krajčovičovou )
2005-2007 Manažerka projektu JPD 3: Otevřená věda (pedagogický program pro vzdělávání nadaných SŠ studentů)
2002 Kurátorka výstavy : Kresby–malby–sochy–objekty, Galerie Vyšehrad
2001 Řešitelka multimediální CD-ROM aplikace: Čeští spisovatelé a literární věda na přelomu století
řešitel projektu: Literární akademie, vysoká škola Josefa Škvoreckého
1996 Autorka výstavního konceptu ( spolu se Svatoplukem Klimešem ) : Evropa- tušení souvislostí, Starý královský palác, Pražský hrad (s A.F.T.E.C)
1995 Autorka výstavního konceptu ( spolu se Svatoplukem Klimešem ) : výstavní projekt Slovo v prostoru, Galerie bří Čapků (s A.F.T.E.C)
1995 Autorka výstavního konceptu ( spolu se Svatoplukem Klimešem ) : výstavní projekt Mosty, mezinárodní projekt Praha-Norimberk, výstavní síň Mánes, Praha (s NSPU)
1994 Kurátorka výstavy : Setkávání-Rencontre, Galerie bří Čapků ( v rámci projektu O.F.A. J.)
1994 Kurátorka výstavního projektu : Les dialogues franco-tchēques, Galerie Arcana Montpellier (s NSPU)
1994 Kurátorka výstavního projektu : Les Nouveaux Barbares, výstavní projekt v Kostele Sv. Jana Stětí, Praha Vyšehrad (s NSPU)
1993 Kurátorka výstavy : v rámci stáží Setkávání – Rencontre, Gröbeho vila, Institut dětí a mládeže MŠMT ČR ( v rámci projektu O.F.A. J. )
1991-1993 Koordinátorka projektu za ČR : Mezinárodní projekt kulturních výměn O.F.A.J.: 36 jeunes createurs à Montpellier, Dresden et Prague ( 36 mladých umělců v Montpellier, Drážďanech a Praze )
Jana Křížová > Sochy > Květ zla
Bibliografie
2015 Květ zla (Hommage à Beaudelaire)
Květ zla (Hommage à Beaudelaire) | |
Rok vzniku | 2015 |
Materiál | lipové dřevo, kov |
Rozměry | výška 1,2 m |
Foto | v ateliéru Jana Křížová, z výstavy Stáňa Kyselová |
Vystaveno | v Galerii kritiků v paláci Adria v Praze roku 2015 |
Nevzhledný avšak majestátní kus lípy za starobylého Vyšehradu (strom rostl příliš blízko chodníku) se stal předlohou pro plastiku volně inspirovanou verši jednoho ze ztracených básníků. Jednalo se o pravý tvůrčí proces, kdy na počátku sice byla idea, ale cesta k ní byla dána možnostmi dřeva, které bylo extrémně náročné – uvnitř na lípu velmi tvrdé, místy naprosto měkké, takže dřevo ani nedrželo tvar, někdy rostlé proti letům, takže nešlo použít nářadí… zkrátka obsah a tvar či forma se vzájemně ovlivňovaly.
Charles Baudelaire: Květy zla
Květy poezie, Svazek 49, Praha 1964, Mladá Fronta.
Z francouzského originálu Les Fleurs du mal vydaného nakladatelstvím Calmann-Lévy v Paříži roku 1922. Česky přeložil Vítězslav Nezval.
II
Albatros
Dost často chytají si plavci albatrosy
tak pro pobavení: ti mořští tuláci
se vznáší za lodí, jež klouzá přes kolosy
na hořkých propastech a jež se kymácí.
Hned jak je položí na prkno u kormidla,
těm králům azuru tak neobratným, žel,
poklesnou žalostně ta velká, bílá křídla
jak vesla, visící jim podle jejich těl.
Jak neobratný je ten poutník z lodních snímků!
A jak je komický on, jenž si nehraje!
Hle, jeden zastrčil mu do zobáku dýmku
a druhý opičí se po něm, kulhaje!
A Básník podoben je tomu králi mračen,
jenž létá za bouře a vždycky bez hrůzy:
je také v exilu a mezi hejnem kačen –
i jeho perutě mu vadí při chůzi.
Plastika Květ vznikla jako parafráze Baudelairových Květů zla, kromě vzniku života symbolizující i zánik, anebo tradiční symboliku kalicha, nádoby provázející lidskou tvorbu od počátku dějin.