Projekty
2014 Autorka konceptu : I. Pop-up store v zahradě ( výstavuje spolu s Daniele Givry a Zuzanou Krajčovičovou )
2005-2007 Manažerka projektu JPD 3: Otevřená věda (pedagogický program pro vzdělávání nadaných SŠ studentů)
2002 Kurátorka výstavy : Kresby–malby–sochy–objekty, Galerie Vyšehrad
2001 Řešitelka multimediální CD-ROM aplikace: Čeští spisovatelé a literární věda na přelomu století
řešitel projektu: Literární akademie, vysoká škola Josefa Škvoreckého
1996 Autorka výstavního konceptu ( spolu se Svatoplukem Klimešem ) : Evropa- tušení souvislostí, Starý královský palác, Pražský hrad (s A.F.T.E.C)
1995 Autorka výstavního konceptu ( spolu se Svatoplukem Klimešem ) : výstavní projekt Slovo v prostoru, Galerie bří Čapků (s A.F.T.E.C)
1995 Autorka výstavního konceptu ( spolu se Svatoplukem Klimešem ) : výstavní projekt Mosty, mezinárodní projekt Praha-Norimberk, výstavní síň Mánes, Praha (s NSPU)
1994 Kurátorka výstavy : Setkávání-Rencontre, Galerie bří Čapků ( v rámci projektu O.F.A. J.)
1994 Kurátorka výstavního projektu : Les dialogues franco-tchēques, Galerie Arcana Montpellier (s NSPU)
1994 Kurátorka výstavního projektu : Les Nouveaux Barbares, výstavní projekt v Kostele Sv. Jana Stětí, Praha Vyšehrad (s NSPU)
1993 Kurátorka výstavy : v rámci stáží Setkávání – Rencontre, Gröbeho vila, Institut dětí a mládeže MŠMT ČR ( v rámci projektu O.F.A. J. )
1991-1993 Koordinátorka projektu za ČR : Mezinárodní projekt kulturních výměn O.F.A.J.: 36 jeunes createurs à Montpellier, Dresden et Prague ( 36 mladých umělců v Montpellier, Drážďanech a Praze )
Jana Křížová > O mně > Projekty > Mosty
Bibliografie
Mosty
Večerník Praha, 30. května 1995: Mosty mezi městy
Práce Praha, 13.6.1995: Nové sdružení Mosty a Kunsthaus v Mánesu
Hlavním námětem výstavy je navazování vztahů, překonávání rozdílů, rozporů a z toho vyplývajících nedorozumění. Snaží se ukázat, jak právě kulturní prolínání různých skupin může přispět k harmonii a vzájemnému vcítění a přiblížení v dalších oblastech. Kultura se už dávno neomezuje na pěstování kultu národních okruhů s představou jejich nezaměnitelného charakteru. Vzhledem k rychlému bourání nejrůznějších bariér, k němuž došlo v posledních letech, se jednotlivé oblasti více prostupují, aniž by se porušila jejich základní identita. Nyní je na nás, abychom využili konkrétních možností, které se naskýtají a nabízejí otevírání nových osobních vztahů, v nichž se pak odvíjí širší souvislosti.
V Čechách a především v Praze se vzhledem k zeměpisné poloze a etnické situaci protínaly rozmanité kultury – především česká, německá a židovská. Teprve v poslední době dochází k novému historickému zhodnocení těchto proudů, které se rozvíjely do 30. let 20. století, kdy došlo ze známých důvodů k jejich odumírání a nakonec téměř úplnému přerušení. Nechci se vracet příliš do minulosti, ale zdá se mi vhodné připomenout, že naše nejvýraznější umělecká skupina počátku století – slavná Osma – se skládala zcela přirozeně z českých a německých malířů. V Praze působili také významní německy píšící spisovatelé a básníci. Před druhou světovou válkou se stalo demokratické Československo domovem mnoha německých a rakouských pokrokových osobností. Po válce zase odešla do Spolkové republiky Německo a dalších zemí řada představitelů české a slovenské kultury.
Teď máme více než po padesáti letech možnost vytvářet nové spojitosti. V rámci této výstavy využívá Nové sdružení pražských umělců partnerství měst Prahy a Norimberka, aby ve spolupráci s norimberských Kunsthausem připravilo v pražském Mánesu výstavu, které se zúčastňují hosté z Norimberka. Na základě zvoleného tématu byli vybráni čeští a němečtí umělci. Vzniká tak poměrně pestrý obraz dvou okruhů, který však má jednotící myšlenku.
Někteří autoři vytvářeli díla přímo pro tento účel, u jiných jsem vybral starší práce. Instalace je různorodá z hlediska zvolených výtvarných prostředků, principů tvorby a pohledů na skutečnost. Dělí se na několik generačních vrstev a názorových proudů.
Jiří Machalický
Pohled na výstavu